Articles

Filmrecensie: ‘A Gray State’

Posted on
SONY DSC

Populair op Variety

Erik Nelsons documentaire peilt naar het mysterie van de gewelddadige ondergang van een aspirant-filmmaker en libertarisch complottheoreticus.

Iedereen die zich tegenwoordig in het online publieke debat mengt, zelfs op de meest mainstream nieuwssites, is gewend geraakt aan een steeds groter wordende trend: Mensen introduceren samenzweringstheorieën alsof het algemeen aanvaarde feiten zijn. Het einde van het Obama presidentschap heeft niets afgedaan aan de absolute zekerheid van velen dat hij “geboren in Kenia” was, om maar een langlopend, high-profile voorbeeld te noemen.

Nog niet zo lang geleden zouden dergelijke sentimenten de poster in hetzelfde gekkenhuis hebben doen belanden dat gereserveerd is voor UFO-abductie en Bigfoot obsessieven. Maar nu, in een tijdperk waarin het concept van “nepnieuws” velen toestemming heeft gegeven om elke realiteit die niet in hun eigen wereldbeeld past, te verwerpen, zijn dergelijke vergezochte speculaties verhard tot “alternatieve feiten” die een paranoïde gevoel van vervreemding aanwakkeren. Het is niet moeilijk te veronderstellen dat mensen die dit idee hebben onderschreven, elders in hun leven problemen kunnen ontwikkelen – of al hebben. Een illustratie van het ergste scenario is te vinden in Erik Nelsons documentaire “A Gray State.”

“Grizzly Man” producent Nelson (deze film is geproduceerd door de regisseur van die film, Werner Herzog) weegt de verontrustende recente saga van een charismatische militaire veteraan met libertarische neigingen die ijverig probeerde een “dystopische toekomstige reality film” te maken waarin de op handen zijnde verovering van Amerika door de “diepe staat” in dienst van de “Nieuwe Wereld Orde” wordt geportretteerd. Maar toen die droom voor hem werkelijkheid leek te worden, begon hij te ontrafelen. Het resultaat: Hij, zijn vrouw en 5 jaar oude dochter werden allemaal dood aangetroffen in hun huis. Na een onderzoek van bijna een jaar, trok de politie de conclusie, vrij duidelijk uit het bewijsmateriaal hier, dat het een dubbele moord/zelfmoord was, doordrenkt van een collectieve psychose. Desalniettemin blijven er genoeg waarnemers overtuigd dat de regering hem en zijn film het zwijgen wilde opleggen.

Van jongs af aan verknocht aan alles wat met de strijd te maken heeft, ging David Crowley na de middelbare school bij het leger, maar raakte gedesillusioneerd toen hij in Irak diende en zei later: “Het is moreel verwerpelijk wat we in het Midden-Oosten doen.” Toen zijn diensttijd erop zat, ontmoette en huwde hij Komel, een even intelligente, aantrekkelijke en gemotiveerde Pakistaanse emigrant die in Texas woonde. Ze verhuisden naar een buitenwijk van Minnesota om een gezin te stichten. David was erg ongelukkig dat hij opnieuw werd ingezet, dit keer in Afghanistan, en kreeg een zenuwinzinking.

Toen hij echter weer in de burgermaatschappij terugkeerde, schreef hij zich in op de filmschool en begon serieus te werken aan een gepland magnum opus: “Gray State”, een soort “Red Dawn” voor het Alex Jones publiek, waarin een gewelddadige Amerikaanse overname wordt geportretteerd door sinistere krachten die van plan zijn alle burgerrechten en verzet de kop in te drukken ten bate van een wereldwijde corporatocratie. We zien hoe Crowley het project aanprijst als “Minder een film dan een waarschuwing”: Hij zag alles, van de Verenigde Naties tot de opwarming van de aarde tot de FEMA, als onderdeel van een totalitaire meestercomplot.

Hij financierde zelf een indrukwekkend gelikte “concept trailer” om steun aan te trekken voor de naar schatting 30 miljoen dollar kostende speelfilm. Niet alleen genereerde het Indiegogo donaties die voldoende waren om zijn scenarioschrijven te ondersteunen (terwijl Komel de familie-uitgaven financierde met een dagbaan), maar het maakte hem een onmiddellijke beroemdheid woordvoerder onder gelijkgestemde bloggers en dergelijke, waarvan er veel waren/zijn. Hij kreeg zelfs een ontwikkelingscontract met een filmproductiemaatschappij in Los Angeles.

De laatstgenoemde producenten zorgen hier voor een treffende scène als ze laattijdig luisteren naar een geluidsopname die Crowley van zichzelf had gemaakt, ter voorbereiding op hun pitchmeeting. Rammelend en manisch, lijkt hij nu een “psychoot” door wie ze zijn bedrogen, in plaats van de ambitieuze, zelfverzekerde aspirant die ze dachten te hebben ontmoet. Ook vrienden, familie en collega’s herinneren zich David als een natuurlijke leider, hoewel ze tegen het einde ook verontrustende signalen zagen – signalen die ruimschoots werden ingevuld door de omvangrijke, steeds hysterischer wordende dagboeken, video’s en andere vormen van dwangmatige zelfexpressie die hij achterliet.

“A Gray State” verandert uiteindelijk in een kroniek van waanzin die tegelijk mysterieus en vrij duidelijk is – de naaste vrienden en familie van de proefpersonen twijfelen er nauwelijks aan dat wat er ook gebeurde een geestelijke gezondheidsprobleem was dat op de een of andere manier beide partijen van een misschien ongezond hecht huwelijk infecteerde. Degenen die een alternatieve verklaring zoeken, beweren dat Crowley niet aan PTSD leed, maar het lijkt waarschijnlijk dat hij gewoon niet gediagnosticeerd en ontkend werd.

Het is een meeslepend, tragisch verhaal, hoewel je misschien zou willen dat de documentaire meer tijd had gevonden om de schimmige wereld te onderzoeken van die libertariërs, survivalisten en andere politieke buitenbeentjes die veel van wat algemeen geaccepteerd is over onze natie al “nepnieuws” noemden voordat die term werd bedacht. In een tijd waarin figuren als Jones (die hier een belangrijke rol speelt) niet alleen een steeds groeiend publiek hebben, maar door het Witte Huis ook als bondgenoten worden beschouwd, had er in de documentairewereld meer begrip moeten komen voor de ongelijksoortige gemeenschap die Crowley omarmde – en schijnbaar de vlammen van zijn ineenstorting aanwakkerde. Is de twijfel over wat er “echt gebeurd” is met de Crowleys terecht? Misschien. Maar “Gray State” stipt slechts aan zonder echt te onderzoeken hoe zulke diepgaande twijfels een tot dan toe gemarginaliseerde, met tegenstrijdigheden doorspekte subcultuur hebben veranderd in iets dat op de rand staat van een grote politieke beweging.

Niettemin, ook al biedt het nauwelijks een definitieve kijk op het milieu – of op het individuele geval dat hier wordt gepresenteerd – deze goed gemaakte doc vormt een absorberende bizarre voetnoot. Je vermoedt dat we in een historisch tijdperk leven dat nog lang voor veel van zulke voetnoten zal zorgen.