Articles

Hoe begin je een blog over boekbesprekingen – en hoe scoor je een paar gratis boeken!

Posted on

Als je een gulzige boekenlezer bent, kunt u uw passie voor het geschreven woord (en uw liefde voor het delen van uw mening) misschien wel omzetten in een lonende boekbesprekingblog. Boekbespreking bloggers krijgen niet alleen de voldoening van het lezen en bekritiseren, ze scoren ook vaak gratis boeken van schrijvers en uitgevers die wat boekbespreking blogger buzz willen genereren. Hier is wat je moet weten over hoe je een boekbesprekingsblog begint

Hoe begin je je eigen boekbesprekingsblog

Stippel een genre/lezersgroep uit. Hoewel uw leessmaak uiteen kan lopen van rustige literaire fictie tot luidruchtige internationale spionagethrillers, wilt u uw blog over boekbesprekingen misschien op één specifiek genre richten. Als je je duidelijk op een bepaalde doelgroep richt, heb je een betere kans om die doelgroep aan je te binden.

Scherp je haakje aan. Er zijn heel veel blogs met boekbesprekingen. Waarin onderscheidt de jouwe zich? Nu is het tijd om na te denken over hoe je jouw blog kunt onderscheiden van anderen.

– Wil je een “shock jock” stijl boekbespreking blog schrijven die controverse uitnodigt door zowel verrukking als woede van lezers? Ben je bereid het risico te lopen van bepaalde schrijvers of uitgevers vervreemd te raken door een onverbloemde stijl die de lezers in het hart raakt?

– Of kies je voor een mildere, gematigder aanpak die zich richt op het positieve, waarbij je de auteurs steunt die je inspireren en ervoor kiest geen aandacht te besteden aan boeken die je interesse niet wekken?

Vind je stem als blogger. De toon en stijl van je boekbesprekingen bepalen mede je toekomstige lezerspubliek. Als je boeken recenseert die een academische of literaire focus hebben, kun je misschien wegkomen met het schrijven van lange, formele, kronkelende zinnen in je boekrecensies. Maar bedenk dat de populairste bloggers vaak een geestige, praatgrage, informele stijl hanteren, omdat de manier waarop mensen lezen via een computer of mobiel apparaat anders is dan de manier waarop ze gedrukte boeken lezen.

Stel een format vast voor je boekrecensies. De traditionele indeling van boekbesprekingen in de uitgeverswereld houdt in dat het grootste deel van de bespreking wordt gewijd aan de feiten van het boek in kwestie. Dit heeft betrekking op zaken als verhaal/inhoud/synopsis en achtergrond. Pas in de laatste paar zinnen geef je je persoonlijke mening en vermeld je zowel de sterke als de zwakke punten van het boek.

Maar je hoeft je niet te houden aan de traditionele stijl van het schrijven van boekrecensies. Als blogger kun je creatieve vrijheden nemen met je boekbesprekingen. Je kunt besluiten om het grootste deel van je recensie te wijden aan je mening, en slechts een paar zinnen te wijden aan de samenvatting van het boek zelf.

Ontwikkel een ranglijst voor boeken. Een ander ding om te overwegen is hoe u de boeken op uw boekbespreking blog zult beoordelen of rangschikken. U kunt een traditioneel vijf-sterren-systeem gebruiken, maar u kunt ook uw eigen ranglijst ontwikkelen – met behulp van emoji’s of kleurenschema’s. Misschien wil je elke boekbespreking koppelen aan een uitleg van je persoonlijke boekbeoordelingssysteem, zodat lezers die nieuw zijn op je blog het kunnen begrijpen.

Focus on value. Wat voor formaat/stijl/stem je ook kiest voor je boekbesprekingen, houd in gedachten dat de meest succesvolle boekbesprekingen die zijn die praktisch en behulpzaam zijn voor lezers die proberen te beslissen of ze een bepaald boek willen lezen of kopen. Lezers die op zoek zijn naar de volgende geweldige toevoeging aan hun TBR lijst willen misschien niet hun tijd verspillen met het lezen van een lange tirade over een boek dat jij beschouwt als een “niet kopen”. Misschien willen ze liever meer te weten komen over een boek dat ze ook echt willen lezen.

Kies welke boeken je gaat recenseren. Uw keuze van te recenseren titels zegt veel over wie u bent als blogger en wat u belangrijk vindt als lezer. Kies je ervoor om mee te doen aan het gesprek door nationaal uitgebrachte, buzzworthy boeken te recenseren die al overal op internet worden besproken? Of ga je je richten op verborgen juweeltjes van onafhankelijke persen?

Houd je recensies kort, gedenkwaardig en citeerbaar. Lezers willen dat u de kern van de zaak raakt en hen laat weten wat een bepaald boek tot een geweldig boek maakt. Geestige inzichten, pittige zinnen, en unieke perspectieven kunnen uw boek recensies onvergetelijk maken. Plus, auteurs die blij zijn met uw zinswendingen kunnen uw quote en URL op de cover van hun volgende boekpublicatie zetten – wat zal helpen het woord te verspreiden over uw inspanningen als boekblogger!

Reik naar buiten. Boekbloggers hebben zelden succes door in een vacuüm te schrijven. Om een publiek te genereren en de kans te vergroten dat schrijvers en uitgevers gratis boeken naar je toesturen, zul je aan marketing moeten doen. Hier zijn een paar ideeën:

– Maak contact met andere boekbloggers

– Ga naar schrijfgroepen om boekinzendingen uit te nodigen

– Cross-promote met andere bloggers